Duurzame ontwikkeling
Het begrip ’duurzame ontwikkeling’ kwam voor het eerst voor in het rapport ‘Onze gezamenlijke toekomst’ van de Verenigde Naties, beter bekend als het Brundtland rapport (1987). In dit rapport werd voor het eerst benadrukt dat er samenhang moet zijn tussen ontwikkeling en milieu wil er sprake zijn van ‘sustainable development’. Duurzame ontwikkeling wordt hier gedefinieerd als: “een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generaties zonder daarmee de mogelijkheden voor toekomstige generaties in gevaar te brengen om ook in hun eigen behoeften te voorzien”.
Wat is duurzame ontwikkeling?
Het begrip ’duurzame ontwikkeling’ kwam voor het eerst voor in het rapport ‘Onze gezamenlijke toekomst’ van de Verenigde Naties, beter bekend als het Brundtland rapport (1987). In dit rapport werd voor het eerst benadrukt dat er samenhang moet zijn tussen ontwikkeling en milieu wil er sprake zijn van ‘sustainable development’. Duurzame ontwikkeling wordt hier gedefinieerd als: “een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generaties zonder daarmee de mogelijkheden voor toekomstige generaties in gevaar te brengen om ook in hun eigen behoeften te voorzien”.
John Elkington visualiseerde het streven naar een wereld in balans met het oog op duurzame ontwikkeling in een model. De wereld dient in balans te zijn op het vlak van ‘people’, ‘planet’ en ‘profit’. Aandacht voor sociale gelijkheid, economische efficiëntie en respect voor het milieu zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden om te komen tot een beleid dat leidt naar duurzame ontwikkeling. Zo moet economische ontwikkeling o.a. tot doel hebben de mensheid te leiden naar een rechtvaardiger samenleving, met minder armoede en een zorgvuldig grondstoffenverbruik. Bij dit alles is de draagkracht van de aarde prioritair.
Bij duurzame ontwikkeling gaat het dus om een transitie- of veranderingsproces van een systeem. Het betreft een maatschappelijk proces van lange duur met samenlopende veranderingen op economisch, cultureel, ethisch, technologisch, ecologisch, sociaal en institutioneel vlak. Dit vraagt ook om een andere vorm van leren.
De DVT coördineert de werkgroep EDO binnen het VSKO en vertegenwoordigt het VSKO in diverse fora en organisaties.
Voor meer informatie kunt u terecht bij lisbet.colson@vsko.be en els.desmet@vsko.be.
Publicaties
Een artikelenreeks in de VSKO-tijdschriften informeert en inspireert scholen en inrichtende machten over duurzame ontwikkeling vanuit de christelijke inspiratie binnen de verschillende beleidsdomeinen van de school om beter zicht te krijgen op mogelijkheden tot implementatie.
Duurzaam bouwen in de leerplannen. Studierichtingen Bouw, Hout en Schilderwerk & decoratie
Duurzaam ondernemen in een reële bedrijfscontext
Eén aarde is genoeg voor de hele wereld
Onderwijzen voor het onbekende
Gras groeit niet door er aan te trekken
Van verhuisfirma tot duurzame holding
Duurzaam ondernemen is waarde gedreven ondernemen
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |